Voor mijn werk moet ik regelmatig een webinar geven. Alhoewel ik presenteren heel leuk vind, vind ik het geven van een webinar lastig, omdat je dan weinig tot geen interactie hebt met je publiek.
Ik vind het altijd fijn om de gezichten van mensen te zien terwijl ik presenteer, omdat je dan ziet of ze je verhaal interessant vinden en dat is bij een webinar niet het geval.
Dit betekent dat ik ervoor moet zorgen dat mijn webinar aantrekkelijk is om naar te luisteren en dat ik de aandacht van mensen moet blijven trekken. Toevallig had ik net voor mijn webinar een artikel* gelezen waarin aandacht wordt besteed aan dit onderwerp en dat vond ik een mooie gelegenheid om dit gelijk in de praktijk te brengen.
In dit blog wil ik graag mijn bevindingen met je delen.
Vertellen vanuit persona’s….
Voor dit webinar wilde ik vanuit diverse invalshoeken mijn verhaal vertellen. Ik vind het altijd leuk om dit vanuit verschillende persona’s te doen, dus ik heb eerst bedacht welke persona’s ik hiervoor wilde gebruiken.
Elk persoon heeft zijn eigen uitdagingen en behoeftes. Dit betekent dat je goed moet nadenken wat voor hen belangrijk is. Waar liggen ze wakker van? Welke verantwoordelijkheden hebben ze? Hoe ziet hun dagelijks werk eruit? Wat kan ik voor waarde toevoegen?
In dit geval was ik bekend met het onderwerp en had ik snel bepaald welke persona’s ik wilde gebruiken. Daarnaast kon ik ze vrij snel in kaart brengen, maar het komt voor dat ik eerst op onderzoek moet uitgaan, voordat ik dit helder heb. Dit is belangrijk, want ik wil natuurlijk wel de juiste snaar raken. Als ik minder kennis van een onderwerp heb, vind ik het fijn om te sparren en ervaringen door te nemen met collega’s, partners, klanten etc.
Voorbeelden…
Op het moment dat ik de persona’s in kaart heb, kan ik de voorbeelden uitwerken die tegemoet komen aan de uitdagingen.
Het leukste vind ik om de voorbeelden via een bruggetje te koppelen aan elkaar, zodat er een logische lijn in het verhaal komt.
Vaak werkt dit heel goed als je een proces neemt waarbij meerdere mensen moeten samenwerken. Dit proces kan vervolgens als kapstok dienen waarin de belangrijke aandachtspunten naar voren komen. In dit geval ging het om een proces waarin drie mensen betrokken waren en met elkaar moeten communiceren. Ze hebben echter wel verschillende werkzaamheden, een andere verantwoordelijkheid en een andere behoefte aan informatie in het proces.
Aandacht…
Nu komt het gelezen artikel* aan de beurt. Ik weet uit eerdere trainingen wel dat het belangrijk is om je klant echt aan te spreken, maar in dit artikel staat beschreven welke zinnen aanspreken en waarom.
De type zinnen die als voorbeeld worden genoemd zijn:
Zin 1: Ben jij wel eens in deze situatie geweest?
Zin 2: Ken je iemand die…
Zin 3: Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe…?
Zin 4: Ken je het verhaal van…
Zin 5: Weet je nog toen je …( kies een situatie)
In het webinar heb ik nu bewust dit soort type zinnen gebruikt in de voorbeelden die ik heb uitgewerkt. Het mooie is, dat het ook heel leuk is om het op deze manier te doen, want het spreekt echt tot de verbeelding.
Daarbij was voor mij het bijkomende voordeel dat ik automatisch ook positieve woorden ging gebruiken. Denk hierbij aan:
– Het voordeel hiervan is…
– Daardoor ben je heel eenvoudig in staat om…
– Hoe mooi is het dan…
– Dat helpt hem enorm…
– Snel up-to-date….
Ik heb het als heel leuk ervaren om op deze manier het webinar in te gaan. Het helpt trouwens ook mee dat ik enthousiaste reacties heb gehad en dat is voor mij een teken dat ik dit absoluut vaker moet gaan toepassen in mijn presentaties.
*bron: https://www.linkedin.com/pulse/als-je-deze-5-zinnen-gebruikt-luistert-iedereen-naar-en-van-den-berg/