Geef jij wel eens een workshop? 4 stappen voor het opzetten van een workshop/ training

Afbeelding ter illustratie

Als jij een workshop of training volgt, wat zorgt er dan voor dat deze waardevol is voor jou?

Ik houd ervan om nieuwe inzichten & inspiratie op te doen en die haal ik graag bij anderen.

Dat verruimt mijn blik en de manier waarop ik naar dingen kijk. Ik volg daarom ook graag workshops, presentaties, trainingen etc.

Voor mij is deze geslaagd als:

  • Degene die de workshop geeft mij aan het denken zet
  • Ik er 1 of 2 dingen uit kan halen die ik zelf kan gebruiken in mijn dagelijkse praktijk

De mensen die mij kennen, weten dat ik zelf ook graag workshops & trainingen geef. Nog niet zo lang geleden heb ik een presales workshop gegeven en dan denk ik hier ook altijd over na.

Dus ik dacht: ik neem jullie mee in de manier waarop ik mijn voorbereiding doe en waar ik rekening mee houd en heb daar een 4- stappenplan van gemaakt.

1. Doelgroep & doelstelling
Het eerste wat je heel duidelijk moet hebben, is wie jouw workshop gaan volgen en wat het doel van de workshop is.

In mijn geval waren dit consultants die veelal ook op salestrajecten worden ingezet. Het doel van de workshop:

  • Zorgen dat consultants een demo kunnen geven die aansluit op de prospect / klant
  • Rekening houdend met zaken die van belang zijn in een commercieel traject: waarde, stakeholders etc. Dit zijn onderdelen die ik in verschillende blogs al heb gedeeld.

2. Zorgen voor input
Uiteraard heb ik op basis van de doelstellingen inhoud opgesteld waar ik in de workshop mee aan de slag wil. Ik wil echter ook dat het voor de individuele deelnemer interessant en geslaagd is. Daarom geef ik mijn deelnemers, ruim van tevoren, een opdracht. In dit geval heb ik gevraagd:

  •  Wat ze verwachten van de workshop, wat ze graag willen leren of waar ze meer van willen weten
  • Naar de ervaring van de deelnemers  op het gebied van het geven van presentaties/ demonstraties
  • Wat ze leuk of juist eng vinden als we het hebben over presenteren

Hierbij heb ik benadrukt dat niets goed of fout is. 

Het voordeel van ruim op tijd input vragen is ook dat ik hier voor de inhoud van de workshop nog rekening mee kan houden. Daarnaast heb ik dit gebruikt in de introductie van de workshop, omdat ik vervolgens heel concreet kon aangeven wat we wel en wat we (nu) niet gaan behandelen.

3. Denk na over interactie, oefenen, variatie in vormen van kennisoverdracht
Als je workshop de gehele dag duurt (of bij een training meerdere dagen), dan is het belangrijk te beseffen dat deelnemers uit hun comfortzone worden gehaald. Als je wilt dat ze echt iets leren, zullen ze met de inhoud aan de slag moeten gaan.

Dit betekent dat je kijkt naar de opbouw van een dag. Houd hierin ook rekening met pauzes, ademruimte.

In mijn workshop heb ik eerst de inhoud bepaalt. WAT wilde ik nou echt in de workshop behandelen, rekening houdend met doelstellingen en input van de deelnemers.

Daarnaast wilde ik niet alleen maar zenden, ik vind het ook belangrijk dat ze met de materie aan de slag gaan, dus dat betekent dat ik relevante oefeningen heb bedacht.

Beseffend dat ik met consultants te maken had met verschillende ervaring, wilde ik de oefeningen ook echt nabespreken:

A). Hoe ging het en tot welke inzichten kwamen ze?
B). Door dit met elkaar te delen, kom je ook weer tot nieuwe inzichten met elkaar

Ook is het goed om na te denken over variatie in het overbrengen van kennis. Denk aan je presentatie, video’s die relevant zijn, aan de gang met flipover, in groepjes kort voorbeelden bespreken etc.

Ik heb bijvoorbeeld een presentatie gegeven, bewust heel slecht, en gevraagd hoe ze die hebben ervaren en wat hen is opgevallen.
Deze trouwens met dank aan Natasja Bax van The Demoscene, omdat zij dit ooit in een training heeft toegepast en dat is mij altijd bijgebleven.

Daarbij werken praktijkvoorbeelden heel goed. De inhoud die ik wilde overbrengen, heb ik gecombineerd met voorbeelden die ik in de praktijk zelf ben tegen gekomen. Dat zijn niet alleen maar succesverhalen, maar ook dingen die niet goed gingen. Juist daar leer je ook van.
Als jij een workshop moet geven, bedenk dan goed wat jij aan verhalen hebt die je kunt gebruiken om jouw kennis & kunde over te dragen.

4. Workshop gehad en dan?
Zelf heb ik een werkboek gemaakt waarin de deelnemers aantekeningen konden maken, maar waarin stof ook staat toegelicht, zodat ze altijd terug kunnen kijken op het moment dat ze een presentatie/ demonstratie moeten geven. Zelf vind ik dat ook altijd fijn. Vaak komt het voor dat mijn brein er over nadenkt, dan zakt het even en op het moment dat het dan nodig is, kan ik het gebruiken. Daarom wilde ik dat bieden.

Een workshop alleen verandert niet altijd zoveel. Het kan niet altijd, maar het mooiste is dat je er een vervolg op kunt geven waarin je de inhoud van de dag kunt gebruiken om mensen echt wat te laten voorbereiden, zodat ze het geleerde zelfstandig in de praktijk kunnen brengen en dan een verdieping op de inhoud te doen.

Samenvattend:
Als je een waardevolle workshop wil geven, denk dan goed na over de doelgroep en doelstellingen zodat je de inhoud kunt bepalen. Kijk of je er vooraf al voor kunt zorgen dat je input van deelnemers hebt die je kunt verwerken, zodat ze aan het denken worden gezet en er al 1 a 2 dingen uit kunnen halen.

Denk na over de vorm van de workshop en hoe je ervoor kunt zorgen dat deelnemers ook na een lange dag met nieuwe energie naar huis gaan. EN wat kun je doen om de deelnemers ook na jouw workshop verder te helpen?

In het kader van leren & inspireren ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met workshops, wat jullie hierin belangrijk vinden EN OOK heb je misschien mooie aanvullingen, ervaringen die ik weer kan gebruiken in mijn volgende workshop?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.