Mijn laatste blog is alweer een tijdje geleden. Sinds de corona ons land teistert, werken we met zijn allen thuis. De eerste weken had ik nodig om een goede balans te vinden in het werknemer , juf en moeder zijn. En dat is niet makkelijk kan ik je zeggen, want als je een online klantmeeting hebt, kun je niet even je dochter helpen met taal.
Maar inmiddels hebben we onze weg gevonden en ik wil jullie graag meenemen in mijn wereld van de afgelopen weken. Vooral de dingen die je tegenkomt als je online presentaties en of demonstraties moet geven wil ik graag met jullie delen.
CONTACT…
Wat ik zelf heel lastig vind aan het geven van online presentaties, is dat je veel minder interactie hebt met je publiek. In een fysieke klantafspraak of seminar kun je het publiek zien. Je ziet hun lichaamstaal, de mimiek op hun gezicht en ik vind het dan makkelijker om daarop te anticiperen. In een online afspraak is dat toch minder.
Daarbij geldt dat het vasthouden van aandacht lastiger is als je online presenteert. Er zijn dus een aantal zaken om rekening mee te houden.
Om contact te maken, vind ik het belangrijk om de video aan te zetten. Op deze manier zien de mensen mij en kan ik mij in ieder geval in woord en gebaar duidelijk maken.
TIP:
Zorg ervoor dat je je net zo zakelijk kleedt alsof je naar de klant gaat en bedenk van tevoren wat je klant ziet als je je video aandoet!
Met het beeld van de video kun je spelen. Zeker als je ook moet demonstreren, kun je ervoor kiezen om de video in het begin aan te zetten, tijdens de demo niet en bij een interactief stuk juist weer wel.
TIP:
kijk recht in de camera van je laptop. Dan lijkt het net alsof je je klant echt aankijkt. We hebben vaak de neiging om naar het scherm of ergens anders naar te kijken, maar dan maak je toch minder connectie.
VRAGEN…
Een online presentatie is echt andere koek dan een fysieke presentatie. Je kunt immers niet altijd zien hoe de klant erbij zit, of hij zijn aandacht er nog wel bij heeft. Zorg ervoor dat je vragen stelt aan de klant waarop hij echt antwoord ‘moet’ geven. Op het moment dat je vraagt of er nog vragen zijn, is de kans groot dat de respons minimaal is. Op het moment dat je bijvoorbeeld vraagt hoe de klant iets ziet, zal hij meer betrokken worden in je presentatie en dat helpt de aandacht vasthouden.
TIP:
Denk vooraf al goed na over welke controle vragen je kunt stellen tijdens je presentatie.
BEELD…
Ik heb aan den lijve ondervonden dat ook de techniek je soms in de steek laat. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat het beeld achterblijft bij wat je vertelt. Denk daarom goed na wát je gaat vertellen , wat je in een powerpoint kan laten zien en wat je echt wilt demonstreren. Houd hetgeen je wilt laten zien simpel en zorg dat je aan de juiste dingen aandacht besteed. Eigenlijk is het ook wel mooi. Juist nu moet je nog kritischer gaan nadenken over wat de essentie is van je verhaal.
Ook geldt hier dat je rekening moet houden met de aandachtsboog van je klant!
TIP:
Ook jouw klant werkt waarschijnlijk thuis met alle afleiding van dien. Bespreek maximaal 3 onderwerpen in je online presentatie. Je kunt altijd een vervolg plannen.
TIP:
Je kunt ook korte video’s maken van wat je wilt laten zien en dat in je presentatie verwerken. Voor zo’n video is het van belang dat je weet wat je wilt laten zien en wat je erbij wilt vertellen. Zorg er vervolgens voor dat je de opname goed timed, zodat je er bij kunt praten.
GELUID…
Misschien overbodig, maar zorg ervoor dat je vooraf je geluid goed test. Ik heb de afgelopen weken meer online vergaderingen bijgewoond dan me lief is en slecht geluid is voor mij hét moment om af te haken.
Gebruik altijd een headset of goede speaker als je een online presentatie geeft. Op het moment dat je de speaker van je laptop gebruikt, hoor je heel vaak ruis op de lijn. Bovendien valt het geluid vaak weg als je opzij kijkt.
ONTDEK JE TOOL…
Zo zijn er wel meer dingen die ik in de praktijk heb geleerd over het geven van online presentaties. Naast de tips die ik je in dit blog heb gegeven, wil ik je ook adviseren om je te verdiepen in de online tools die je organisatie gebruikt.
Wellicht zitten er wel handige zaken bij zoals het opnemen van de presentatie als naslagwerk voor de klant, de mogelijkheid om een online whiteboard te gebruiken of om iedereen in het begin van je presentatie op ‘mute’ te zetten (handig bij een webinar).
En vraag hulp! Zonder de hulp van mijn collega’s ben ik nergens. Het is ook superleuk om nieuwe dingen met elkaar te delen, dat verbindt.
Zo heb ik de afgelopen week ook geleerd hoe je met een improvisorische thuisstudio leuke opnames kan maken voor webinars, maar dát bewaar ik voor mijn volgende blog….